{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.605 visninger | Oprettet:

Lam i bagkrop - ikke smerter - erfaringer??? {{forumTopicSubject}}

Ja dum søndag!

Dina begyndte i eftermiddags og dingle på bagbenene.
Hun kan heller ikke holde på afføringen.

Vagtdyrlægen stiller diagnosen discusprolaps

Vi vil ikke operere, da vi ikke kan eller vil bruge 35000 på en operation, hvor de ikke kan garantere en bedring. Det er også en stor omgang for en hund, hvor man ik kan forklare hvorfor den skal gennemgå det.

Derfor er behandlingen at hun får prednisolon og skal holdes i absolut ro. Der skal være bedring (og ikke forværring) inden for en uges tid siger vagtdyrlægen. Jeg er meget spændt på hvad vores egen dyrlæge siger imorgen tidlig.

Vi bærer hende ud at tisse, men det er ikke lykkedes at få hende til at tisse endnu. En af de dyrlæger vi har snakket med i dag, advarer mod at blæren kan blive lam, og derfor kan hunden ik komme af med urin. Dette skal vi være obs på.

Imorgen kører jeg hende til vores egen dyrlæge, som desværre ikke havde vagten.

Hun har IKKE ondt, og egentlig ved godt mod, og hun kunne hos vagtdyrlægen føle den dybe smerte, når hun blev nevet imellem tæerne.

Jeg er lige nu der, hvor hun selvfølgelig skal have en chance! Men omvendt vil jeg ikke strække den så længe, at jeg bagefter tænker, at hun skulle have haft fred meget før.

Har I prøvet noget lignende? Og hvad er jeres erfaringer for hvornår hunden viste de første tegn på bedring?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lam i bagkrop - ikke smerter - erfaringer???
  • #1   3. feb 2013 Har du prøvet at dåen diskusprolaps? Det GØR ondt, hun viser det nok ikk, men tror ikk på at hun slet ikk har ondt.....

  • #2   3. feb 2013 Ja jeg har haft en fransk bulldog der fik en diskusprolaps, og ja det gjorde afsindigt ondt, hun skreg som en stukket gris, hvis hun rørte sig.
    Hun røg også på prednisolon, som tager smerterne, man kunne tydelig se at hun blev trist når virkningen holdt op. Og efter 2 dage kunne hun gå igen, og på 3. dagen der var hun ved at stikke af fra mig, da hun mente at hun skulle om og tisse på marken, så jeg måtte have snor på hende, hvilket jeg ikke havde haft indtil da.

    Hun kom sig fuldstændig, MEN jeg vil så sige at grunden til at hun kunne kureres udelukkende på medicin, var fordi hun stadig havde lidt følelse i benene, altså når dyrlægen "nappede" hende, så forsøgte hun at trække benet til sig, selvom hun ikke kunne.

    Men der gik over 1 mdr, før man intet kunne se på hende. Så det kan lade sig gøre, men det kommer helt an på hvor slemt det er.


  • #3   3. feb 2013 Hvordan ved du, at hunden ikke har ondt?

    Prøv at giv hunden smertestillende, så vil du se, at det har den nok alligevel. Hvis ikke, så er det dejligt for hunden, hvis nu, så kan I gøre noget.

    Jeg har prøvet noget lignende med min første hund, der som 8 årig fik tilstanden Cauda Equina, der er en korsbåndslidelse, der medfører afklemning af nerver i bagpartiet.
    Det troede vi heller ikke gjorde ondt indtil en dyrlæge foreslog at teste det. Det var vi taknemmelige for, for det gav en massiv bedring for hunden.


  • #4   3. feb 2013 Der er en herinde på HG som har oplevet det samme, ingen smerter, og det var et eller andet rimelig harmløst.. Kan bare ikke huske hvad eller hvem, men google kan gøre meget..

    Der ligger en tråd om hvad personen gjorde og hvem h*n snakkede med, men det tager nok lang tid at finde smiley


  • #5   3. feb 2013 Min søsters Chinese Crested fik en diskusprolaps og det begyndte på samme måde med slingrende bagben.
    Han blev lam fra forben og ned og kunne intet, han havde til sidst så ondt at han ikke engang kunne sove. Han fik en af Lillys smertestillende og der gik få minutter så sov hunden som en sten. Han blev kørt til dyrlægen, fik diagnosen og blev aflivet.

    Det var sygt hårdt, men der var heller ingen garanti for bedring. Jeg har aldrig i mit liv set så grimt et syn, som da jeg så ham kollapse fordi hans bagkrop ikke virkede.

    Håber din hund bliver rask for det er virkelig en grim ting for en hund at få smiley


  • #6   3. feb 2013 Hvor længe er hun ikke kommet af med urin? Hun bør ikke gå for længe, så må dyrlægen tømme hende via katater.

  • #7   3. feb 2013 Puh Marie-Louise, det gør mig ondt.

    Jeg har desværre ikke så positive historier med de ruhårede standarder og diskusprolaps, de har størrelse og vægt imod sig.
    Jeg har set flere starte med mindre prolapser, som tilsyneladende er kommet over det, men indenfor kort tid, er der kommet en ny/flere nye. smiley

    Jeg tjekkede lige og hun er jo en tung pige, med en ikke alt for fremragende rygstatus.

    Var det min hund ville jeg nok give den en uges tid på pred. og smertestillende og hvis der ikke er væsentlig fremgang i den periode, ville jeg give den fred.

    Hun skal af med urin inden i morgen, næsten et døgn er for lang tid at gå uden, at der kommer noget ud den vej.


  • #8   3. feb 2013 Min Luffe blev også lam sidste år - hun startede med at dingle lidt/være lidt usikker på bagbenene, og om morgenen kunne hun ikke rejse sig op eller overhovedt mærke/bruge sin bagkrop.
    Dyrelægen mente at hun muligvis havde fået en blodprop i ryggen, og gav hende en sprøjte binyrebarkhormon
    Vi måtte bære hende ud og tisse mm - og holde hende oppe, mens hun bogstavligt talt, tissede ned af sig selv, da hun jo ingen kontrol havde over bagkroppen.
    Men 1 døgn efter, var hun på benene igen, som om intet var sket... .-)
    I et lille år var der ikke tegn på noget, hun var frisk og glad, men da hun igen begyndte at blive usikker på bagbenene (nok ikke af samme grund), valgte vi at lade hende sove ind.
    Da var hun næsten 16,5 år, og vi syntes, pga. hendes alder, at hun skulle sove "godt" ind, i stedet for at ende sin sidste tid, med at være dårlig.
    Se evt. videoen af hende på min profil - den er optaget en lille uge efter at hun var lam.


  • #9   3. feb 2013 jeg ved kun hvad dyrlægen fortalte mig smiley

    er helt knust. hun blir 5 til marts. det er jo ingen alder.

    jeg ved godt hendes rygstatus ikke er god, derfor er hun ikke indgået i avl.

    Hun sover lige nu.

    jeg er opmærksom på om hun kommer af med urin. vi havde hende ude for en time siden. Hun tissede ikke. Hun støtter slet ikke på bagbenene. det smerter helt inderst inde på mig, og jeg har svært ved at se tastatur og skærm for tårer.

    Måske tisser hun i kassen i nat, men skidt pyt, så får hun et nyt tæppe ind. Hun skal have ro, siger de dyrlæger jeg har kunne få fat i her til aften.
    vores egen dyrlæge åbner for telefonerne kl 8, så blir han kimet ned af mig, der insisterer på at komme til akut med det samme.

    Jeg vil ikke lade hende gå en uge uden det mindste tegn på bedring, så får hun altså fred.
    Vi vil ikke holde hende i live for vores skyld, men jeg vil vide, at jeg har givet hende en chance, førend hun evt. får fred.



  • #10   3. feb 2013 Marie-Louise - Det er alt, alt for tidligt og det lyder ikke lovende, når hun hverken støtter eller tisser smiley

    Jeg har dyb respekt for, at du er afklaret og vil se fremskridt, jeg ville have det på samme måde.
    Jeg har været forskånet for rygproblemer hos mine gravhunde, det har alle været dværge og de er lidt mindre ramt end standarderne, men min første whippet havde en bagbensskade, der aldrig blev helt god og mit valg var, at hun fik lov til at leve livet fuldt og helt, indtil benet ikke kunne mere og så sagde jeg stop.

    Hun blev aflivet som 4-årig og jeg har aldrig nogensinde fortrudt den beslutning, selv om det er rædselsfuldt at sige farvel til så ung en hund.
    Hun kunne muligvis være blevet betydelig ældre, hvis hun var blevet skånet mere og holdt mere i ro, men det havde udelukkende været et liv for min skyld ikke på hendes præmisser.

    Jeg krydser fingre for et lille mirakel, så Dina kommer på benene igen.



  • #11   3. feb 2013 Føj hvor ubehageligt for jer. Håber den prolabs retter på plads super hurtigt. Dejligt at læse at andre har oplevet det gå over hurtigt.
    Kan godt forstå du er drøn ked af det. Vi har desværre kun de små skattebasser til låns og kan ikke regne med at de alle bliver vildt gamle. Der kan ske noget uventet og derfor er det super vigtigt at man hver dag husker at nyde dem.
    Jeg foreslår at du bare knytter dig til håbet om at hun har det bedre i morgen og selvfølgelig giver hende ro i nat hvis hun altså bare ligger og sover alligevel og iøvrigt følger din sunde fornuft. Så er hun i gode hænder. I nat er for tidlig at opgive håbet ven.


  • #12   3. feb 2013 Vil også lige sige at min mors cocker fik en prolabs i nakken som ikke gav lammelser men som helt klart gav smerter. Det gik altså over igen men det var bestemt også med meget store overvejelser de første par dage. Det er så svært når hunde har ondt. Det skal de bare ikke have. Omvendt vil man gerne beholde dem og man synes jo også at livet fortjener en chance. Min mors cocker er i dag en gammel glad pige og der har aldrig siden været bøvl.
    Jeg deler dit syn på at der skal være bedring aldeles hurtigt men se godt efter hende i nat og se hvordan det er i morgen.
    Faktisk har jeg selv en ganske alvorlig prolabs i ryggen som har givet mig lammelser i højre ben. Selv da det var allerværst havde jeg ikke ondt når jeg lå på siden i fosterstilling så jeg tænker at din hund nok ikke har ondt når hun nu ligger og sover godt.


  • #14   4. feb 2013 Har hun tisset? Det er altså farligt bare at se det an.

  • #15   4. feb 2013 Hun tissede en lille tår da hun var ude imorges.

    Dyrlægen vil se hende kl 15.

    smiley


  • #16   4. feb 2013 Okay smiley

  • #17   4. feb 2013 Håber det bedste for din lille pige og godt hun kommer til dyrlæge smiley

  • #18   4. feb 2013 Hun har lige været hos dyrlægen.
    hun har en DP midt på rygsøjlen.
    har næsten ingen følelse tilbage i bagtæerne. Kan mærke det hvis man niver meget hårdt. Hun kan tisse og komme af med afføring. Har IKKE ondt.

    hun fik endnu en indsprøjtning med binyrebarkhormon, og en laserbehandling på ryggen - den skulle efter sigende fremme helingen.

    vi har ny tid imorgen kl 10.00, hvis der er bedring, får hun laserbehandling igen, og ny tid onsdag.

    er der ikke bedring, er det slut.


  • #19   4. feb 2013 Sikke noget møg smiley
    Sender varme tanker og håber det bedste.


  • #20   4. feb 2013 ØV det er jeg rigtig ked af at høre lille Dina musen håber du trodser de dårlige odds og bliver her længe endnu masser af cyber bedring sendes jeres vej kram

  • #21   4. feb 2013 Mange tanker herfra.

  • #22   4. feb 2013 Takker! Vi har brug for alle de varme tanker og cyber-kram vi kan få!

  • #23   4. feb 2013 Jeanne: hvis det kommer dertil, så ved jeg der venter hende en hær af gode kammerater på den anden side.

    Vi har kun vores engle til låns!


  • #25   4. feb 2013 Ja der er desværre en del der gået den vej så hun kommer ikke til at mangle venner snøft - men jeg tror på at hun klarer det indtil det modsatte er bevist kæmp Dina kæmp

  • #26   4. feb 2013 Har en veninde som har gravhund, som kom sig på predislonen(staves)...

    Håber det bedste for din pige, varme tanker og trøstekram herfra.


  • #27   4. feb 2013 Hvor er det synd for det bette pus og jer smiley
    Dog altid noget, at hun ikke har ondt. Varme tanker og håb samt trøstekram er sendt jeres vej.


  • #28   4. feb 2013 Takker alle sammen! hun har nu været ude at nat-tisse.
    hun har ik haft afføring siden natten til idag, altså snart et døgn siden. smiley

    Men hvis der er bedring imorgen må hun have noget kost der linder på afføringen.


  • #29   5. feb 2013 Dina har i dag fået fred.
    En engel er vendt hjem.


  • #32   5. feb 2013 Hvor er jeg ked af det på dine vegne, men sikke en god beslutning..

    R.I.P Dina


  • #33   5. feb 2013 Det gør mig ondt smiley men helt sikkert den rigtige beslutning, når der ikke var tegn på bedring.
    Sov sødt Dina.


  • #34   5. feb 2013 Det gør mig ondt at læse, men jeg er sikker på, at du har truffet den rigtige beslutning for Dina.
    Varme tanker herfra.


  • #35   5. feb 2013 Det er jeg ked af at læse smiley
    Mange tanker herfra.


  • #36   5. feb 2013 Hvil i fred lille Dina...

    Varme tanker og trøstekram til de efterladte...


  • #37   5. feb 2013 Det gør mig ondt smiley

  • #38   7. feb 2013 takker
    vi er helt ødelagte herhjemme, men hverdagen begynder langsomt at blive tålelig.

    vi har jo heldigvis 2 andre knallerter at kramme på.


Kommentér på:
Lam i bagkrop - ikke smerter - erfaringer???

Annonce